Rekdal må dyrke Sander Berge nå!



Sander Berge tilhører den gylne -98 årgangen i norsk fotball. En årgang med profiler som blant annet Kristoffer Ajer og Martin Ødegaard. Sander Berge er også et ekstremt talent, men ikke fått samme oppmerksomhet som nevnte Ajer og Ødegard. En spiller som har alle muligheter til å gå hele veien. En fysisk kraftpakke på over 1.90 som først nå begynner få orden på sin store kropp. Han er meget hurtig og har i tillegg gode ferdigheter. Hans største styrke er kanskje drivet med ball, der har han få om noen overmenn i norsk tippeliga. Han er en noenlunde komplett midtbanespiller, men trenger selvsagt erfaring for å ta det aller siste steget..
Ålesund har dyrket Henrik Bjørdal, Start Kristoffer Ajer og Molde Sander Svendsen. Alle disse er født i 1997 eller 1998. Iver Fossum ble dyrket av Godset allerede i fjor. Den erfaringen og tryggheten må Vålerenga gi Sander Berge allerede nå. Han er mer enn klar for å ta disse utfordringene, og i tillegg sette preg på Vålerenga.
Berge debuterte fra start mot Real Madrid og etter kampen var det en spiller "Rafa" Benitez hadde lagt merke til og det var nevnte Berge. Hans andre kamp fra start kom borte mot RBK foran et fullsatt Lerkendal. En kamp der Vålerenga spilte med høye skuldre og ikke turte å beholde roen med ballen. Men det fantes et unntak og det var Sander Berge. Til tross for sin manglende erfaring var han den som prøvde å skape ro og gjøre ting med ballen. Til tider imponerte han stort med sitt kraftfulle spill.
Hans fysiske forutsetninger og kraftfulle spill gjør at han er litt annerledes de andre midtbanespillerne i norsk fotball. Han kan bli en topp midtstopper også på sikt, men med hans driv med ball og evne til å forsere gjennom ledd håper jeg han forblir midtbanespiller. Han blir en midtbanegeneral på Vålerenga og kan også på sikt bli det for landslaget.

Vålerenga har hatt flere diamanter de siste tiårene, Sander Berge er definitivt en av dem og den største som er i klubben nå. Da må han også dyrkes, og det allerede i søndagens toppkamp mot Molde

16 kommentarer

Kristian

20.08.2015 kl.10:36

En diamant slipes, den dyrkes ikke...

Joacim Jonsson

20.08.2015 kl.10:41

Kristian: :-), skal endres

Kristian

20.08.2015 kl.12:00

Scouten til Vålerenga var og så Sander mange ganger på Føyka (i Asker), allerede for 3-4 år siden.

Rart han ikke gikk Vålerenga den gangen.

RBK-supporter

20.08.2015 kl.12:14

Helt enig Joacim. Var på Lerkendal og så et tafatt VIF lag tape mot RBK. Likevel imponerte Berge meg på mange måter, og som du nevner så var det faktisk han som så ut som han hadde 100 tippeligakamper under belte. Rolig med ball, så etter gode løsninger og et voldsomt trøkk i duellene tross sin unge alder. Håper VIF tar godt vare på han, da kan vi alle glede oss over han på landslaget om 3-4 år :-)

olle

20.08.2015 kl.14:33

Sander Berge er talentfull, men å snakke han inn på laget allerede nå blir feil. Berge spiller mye i 2.div, noen gode kamper, noen svakere. Han har en god vei å gå før han danker ut Herman Stengel på midtbanen til Vålerenga. Men én god kamp i Tippeligaen er åpenbart nok for Jonsson til å hype nok en ungutt inn i himmelen.

David Siguenza

20.08.2015 kl.16:17

Selv om han skal dyrkes eller slipes i VIF, så betyr ikke det Olle, at han skal spille fast på bekostning av Grindheim eller Stengel? Regner med at han blir matchet forsiktig, også er jeg spendt på om vi henter inn en sentral-midtbanespiller i neste vindu. Hallberg som er på lån, er vel mer en konkurrent til Ghayas enn Stengel, så veien til a-laget ikke blir altfor lang for Berge.

Tor

20.08.2015 kl.16:25

Norge raser på FIFA rankingen. Klubbene våre har de siste årene slitt stort i Europa. Produktet Tippeligaen er en bakgårdsliga langt ned på nedre halvdel av ligaene i Europa. De få talentene vi har må håndteres på best mulig måte. Rekdal er normalt flink til å gi talenter sjansen hvis de er gode nok. I tilfellet Sander Berge har han sovet i timen. Berge har mot RM og RBK passert flere spillere framover enn Grindheim og Stengel (og Heltne Nilsen) har gjort tilsammen i 2015. I tillegg har han duellstyrke og tempo i forflytningene. Altså er han annerledes. Gir Rekdal denne gutten mer spilletid vil han få et midtbaneledd med en helt annen dynamikk enn Grindheim og Stengel noen gang kommer til å klare!

Joacim Jonsson

20.08.2015 kl.17:08

Tor: Herlig :-)

Joacim Jonsson

20.08.2015 kl.17:09

David Siguenza: JEg håper han blir matchet flittigere enn tidligere denne sesongen. Mener han har andre egenskaper enn Stengel/Grindheim og tilfører Enga noe

Daniel

21.08.2015 kl.00:20

En av grunnene til at Berge ikke har blitt lagt merke til i slik grad som Ajer eller Ødegaard er at de sistnevnte har ferdighetene i de mer synlige midtbaneroller. Ajer trives best som offensiv midtbane, det mange kaller for 10'er-rollen og styrer det offensive spillet. Mens Ødegaard er best som en "skjev 10'er". Dvs at han liker å gjøre seg spillbar fra siden. Derimot Berge er mer DM-type. En spiller som ligger dypt på midtbanen og er portvokter foran forsvarere. Problemet til veldig gode DM er at hvis de gjør jobben veldig bra, her kan man jo minne om Real Madrids Makelele, så er de ikke synlig. Men Berge fremstår veldig voksen når han får ballen. Og jeg syns at han har vist i små glimt at han ikke bare kan ha trygghet med ball, men også ha evnen til å sette fart fremover. Og dermed kan han være et om man kan kalle det innledende kontringsvåpen. Jeg kan forstå Jokkes ønske om å dyrke Sander. Men når det kommer til den andre sittende midtbanen så har man også Stengel. Alternativet er jo vrake Grindheim, men da vil man ha en forhodsvis ung dyp midtbane.

Det som den særdeles kompetente Jokke kan bidra med er innspill for hvordan man kan utvikle Sander. For slik jeg ser det så kan faktisk alle muligheter være åpne for alt fra stopper til 10'er-rolle.

David

21.08.2015 kl.01:47

Har sett Berge på VIF2 flere ganger, og jeg faktisk ikke blitt veldig imponert.Han har veldig bra fysikk til å være 17, grei teknikk også, men har en del ting å jobbe med, f eks tempoet. Ble positivt overraska i kampen mot RBK i forhold til det jeg hadde sett før.Det er andre midtbanespillere på VIF2 som har vært mer dominerende. Berge er IKKE på samme nivå som Stengel og Grindheim enda, og da bør heller ikke Berge spille med mindre det er skade eller karantene inne i bildet. Nå er vel Berge 3 eller 4 valg på midtbanen. Vil tro Melker Hallberg er rangert foran! Tror kanskje Joacim og Tor er litt i overkant entusiastiske! :-) Veldig lett å hause opp unge spillere, etter 1 1/2 kamp. Men helt klart en veldig spennende spiller! Tor og Joacim, har dere sett Mortada Alkanany eller Simen Hestnes spille for VIF2? Hva synes dere om dem?

Tor

21.08.2015 kl.08:28

Til David,

Har sett nok VIF treninger og VIF 2 kamper til å uttale meg. Hestnes har reist på studier. Mortada har spennende ferdigheter men må lære "hva gjøre når" når han skal inn i voksenfotballen. Grindheim skal spille! Er spent på vurderingen din Stengel-Berge...

Så forøvrig Grorud-VIF 2 mandag. Stengel hadde i denne kampen passet bedre som kicker i NFL. Null arbeidsinnsats, dårlige valg og et kroppsspråk som hadde passet bedre i en barnehage.

Hvis Rekdal gir Berge litt tillit (ikke fast start 11) utover høsten, vil Berge bevise at hans kvaliteter setter Stengel fullstendig i skyggen.

David Siguenza

21.08.2015 kl.09:23

Stengel har hatt en veldig god utvikling i år, og en av våre beste i år synes jeg. Men er enig i at Stengel ikke var spesielt god mot Grorud, men det er også litt typisk det når a-lagsspillerne spiller for rekruttlaget. Ikke ofte jeg har sett a-lagsspillere herje for VIF2.

Berge har nå spilt 2 kamper for A-laget, mot Real Madrid og RBK. Altså 2 kamper vi er underlegne rent ballinnhav-messig!

Jeg mener at Stengel er pr dd en bedre ballspiller og kjappere i huet enn Berge, og i kamper hvor VIF skal dominere, så er Stengel et bedre alternativ enn Berge.

David Siguenza

21.08.2015 kl.09:46

Og Stengel er også en potensiell matchvinner på frispark, og har også en rimelig god pasningsfot.

Tor

21.08.2015 kl.13:26

Herman Stengel har vært bedre i 2015 enn 2014. Enig i at pasningsfoten til Stengel er bedre enn Berge sin under forutsetning av at han får god tid. Hvor mange mål har Stengel på frispark i TL i karrieren?

Berge tar av press på en helt annen måte.

Merkelig du konkluderer med at Berge ikke leverer godt nok i 2 div, mens Stengel er fritatt for innsats de få gangene han skal være forbilde for de unge.

David Siguenza

21.08.2015 kl.13:46

Sier ikke at Berge ikke leverer godt nok i 2 divisjon, jeg bare sier at jeg ikke er veldig imponert og at andre har prestert bedre.

Som jeg skreiv, så er det sjelden jeg ser etablerte førstelagsspillere som dominerer på 2 laget. Hvorfor det ofte er slik, vet jeg ikke, men har vel noe med omstilling og motivasjon å gjøre.Ikke bare etablerte, men også unge spillere som har fått sjansen på a-laget etter å ha spilt godt på VIF2, faller i prestasjonen når de spiller på VIF2 igjen.

Hvor mange frisparkmål Stengel har i karrieren, vet jeg ikke, men han har scora noen for oss denne sesongen og ett på slutten av fjoråret.Og det kommer forhåpentligvis flere utover sesongen.

Skriv en ny kommentar

hits