Riskis overgang til Odd er en bevisstløs handling av klubb, rådgiver og spiller

Riku Riski har gang på gang vist i sin karriere at han ikke trives som kant i 4-3-3.
Hva velger da Riski når han skal bytte klubb?
Jo, han går til kanskje den mest bevisste 4-3-3 klubben i Norge med en trener som heller skyter seg enn å endrer system. På bakgrunn av det mener jeg overgangen er en merkelig handling av klubb, spiller og rådgiver.

Riski er en spiller som passer best som spiss i tospann med en mer fysisk spiller. I det systemet får Riski  angripe fra sentralt i banen og benytte sin fart bak motstanders firer. Han har spilt best i sin karriere når han har fått vandre fritt.  

Da han spilte sentralt i banen under perioden i Hønefoss var han en av ligaens farligste angripere. Når han spiller kant i 4-3-3 blir han ofte isolert på sin side, der har ikke Riski gode nok ferdigheter en mot en. Han blir for lett å eliminere ut av kampene.

Riski blir 27 år i august og er i en fase av karrieren der han må spille fast. Hvordan det skal skje i Odd klarer jeg ikke å se. Han er ikke noen direkte erstatter til supertalentet Rafek Zekhnini som kan bli solgt i sommer. De to er så langt fra hverandre man kan komme som spillertyper.

Odd trenger et cover i kantposisjonen. Da henter de en spiller som ikke trives i systemet og som med all sikkerhet koster relativt mye i lønn. For meg blir det feil. Eneste logikken her er at  Fagermo mener han skal klare å "omvende" Riski. Dag-Eilev går nesten på vann i Skien, men å snu Riski tror jeg blir vrient.

Jeg er av oppfattelsen at Riski burde gått til en klubb som spiller 4-4-2 og der utsiktene for spilletid er større enn hos Odd. 

12 kommentarer

01.07.2016 kl.13:14

For en gangs skyld helt enig med deg!

Riski er for meg en spiller jeg gjerne ville sett om man skulle ofre en midtbanespiller og spille 442 for å gjøre noe annerledes, ingen kantspiller.

Og som du sier er det ytterst sjeldent DEF velger å kjøre 2 spisser. Da stort sett ved å flytte opp stopper for å skape trykk på slutten.

For der mangler odd dekning! Dekning til å kunne spille på flere måter.

Men igjen så må det være Odds neste mål, og kunne bli mindre forutsigbare. Derfor velger jeg å stole på DEF foreløpig og se ann hviken planer han har for Riski. Men en ting er klart, han må for all del ikke spille ving !!

Gutre

01.07.2016 kl.16:22

Men slapp nå av. Fagermo er bare opptatt av å utvikle lokale spillere, og da er det helt riktig å la denne telemarkingen få sjansen!

Sverre

01.07.2016 kl.20:23

Fagermo vet omtrent alltid hva han gjør. Han har en proven record.

Hva har den her svensken å vise til? Evne til å skrive en slags blogg?

Joacim Jonsson

02.07.2016 kl.09:02

Sverre: Når det gjelder spillerutvikling har vel FAgermo dokumentert gang på gang at han har store begrensninger.

Peder Balla

01.07.2016 kl.20:31

Nå bør man ikke bli opphisset over en bagatell. Dere bør se på dette som god underholdning. Frem med Toten Flak og god mugge lokal mjød. Bedre blir det ikke.

Trening og atter trening er det som skal til for å bli en god fotballspiller. Her har du forskjellige øvelser å trene på:.

Spark ballen mot en vegg. Når ballen spretter fra veggen forsøker du dempe den i lufta. Fin måte å øve opp både mottak og pasningsfoten. Varier avstanden. Jo lenger unna veggen du står, jo vanskeligere blir det..

Still opp 3-4 kjegler etter hverandre (har du ikke kjegler kan du bruke f.eks. steiner). Forsøk å springe sikk sakk mellom kjeglene med ballen i beina i så høyt tempo du bare klarer. Dette er en kjempefin øvelse for å bli en bedre dribler. .

Finn deg en bane med et mål. Øv på å plassere ballen forskjellige steder i målet fra ulike hold. Skyter du f.eks. 20 skudd 3 ganger i uka, blir du garantert en bedre avslutter på sikt..

Helge

02.07.2016 kl.08:13

Du er kanskje en "fotballekspert" Joacim, men Fagermo er en dokumentert Odd-ekspert som alltid vet hva han gjør, slik at jeg er helt trygg på at hans vurderinger.

Joacim Jonsson

02.07.2016 kl.09:02

Helge: Regner med det er gjennomtenkt av DEF, men når det gjelder spillerlogistikk har han bommet mye. Meget god til å trene og utivkle spillere

Robert

02.07.2016 kl.12:16

Enig med deg Joacim. Følger Odd tett og dette er en spiller som kun er tilpasset i en spiss rolle (4-3-3). Tror ikke dette er den smarteste signeringen, men håper jeg tar feil.

Bjørn Moen

03.07.2016 kl.07:59

Joachim, kan du komme med alle disse bommertene som Fagermo har gjort?

Joacim Jonsson

03.07.2016 kl.16:49

Bjørn Moen: Hurme, Andersson, Halvorsen, Gashi, Ulrik Flo, Addo, Kleiven, Oslen, Lie, Myklebust
Messoudi?
Listen er som du ser betydelig. DEF er god å utvikle/trene spillere, mindre god å hente...

Tom

08.07.2016 kl.01:21

Jeg har den oppfattingen at DEF er flink til å hente "ødlagte" spillere og putte nytt liv i dem. Som oftes spillere som har vært gode men som ikke klarer å følge det opp i andre klubber. Som Jone Samuelsen, Simen Brenne, Peter Kovacs etc. Så i mitt hode henter han billig og gjenskaper deres potensiale.

Det at noen faller igjennom vil du finne i alle klubber, men bare se hvor Odd har gått med DEF. Fra et bunnlag/middels til nå et stabilt topplag, og det uten å bruke sykt mye penger. Så jeg vil si at DEF er sterk på spillerlogistikk, og derfor tror jeg han har en plan med denne signeringen.

Og til deg Joacim, du snakker også mot deg selv i 2 poster her, hvor du på svar til Sverre sier han har dokumentert sine spillerutviklings begrensninger og i et innlegg lenger nede på svar til Helge så klager du på spillerlogistikken, men gir han cred på utvikling av spillere. Man får litt tanker om hvor du faktisk står og hva du faktisk mener når du snakker mot deg selv i samme kommentarfelt på samme dag og samme klokkeslett.

Jeg mener at DEF har bevist og dokumentert at han er god på både spillerlogistikk og utvikling av spillere med å være på 2plass 3 poeng bak RBK med mindre budsjett og kjøp av spillere som har feilet og klart å gitt nytt liv til dem ved å bruke dem "riktig"

Joacim Jonsson

08.07.2016 kl.10:18

Tom: Her er vi nok litt uenige. Selvsagt har han truffet på en del som du også beskriver. Synes dog han bommer og har en utrolig kjedelig strategi. Samtidig så har mannen levert gode resultater så det er lite å "ta" han på.
Kan man ikke være dårlig på spillerlogistikk, men god på å utvikle spillere? Mulig jeg forklart meg dårlig her.

Skriv en ny kommentar

hits