RBKs to siste overgangsvinduer er dårlig håndverk



Rosenborg leder serien i suveren stil og cruiser inn mot et nytt seriemesterskap, mer overlegent enn forrige sesong. Da skulle man kanskje tro at laget har tatt ytterligere steg og nærmet seg klubbene i Europa. Jeg mener det er helt motsatt, til tross sin overlegenhet i egen liga. Årets RBK er et hakk dårligere enn fjorårets utgave. De andre antatte topplagene som Vålerenga, Odd, Godset og Molde har samtlige en svak sesong. Det har gjort at trønderne kan spasere seg til et mesterskap uten å blitt satt på noen spesielle prøver. 

Men toppnivået på årets lag er ikke i nærheten av fjorårets. Grunnen til det er enkel: RBKs to siste overgangsvinduer har vært for svake, og jeg skjønner meg ikke på klubbens strategi. Rosenborg har et overordnet mål om å kvalifisere seg til Champions League eller Europa League. Hvis de skal oppnå det, må de begynne å hente spillere på en annen hylle enn hva de gjør i dag. De har i de to siste vinduene hatt en nordisk profil. Grunnen til det antar jeg er at de spillerne enklere akklimatiseres til RBKs 4-3-3 formasjon. Det er vel og bra, for å vinne Tippeligaen, men for spill i Europa er det ikke godt nok. En slik strategi vil aldri gjøre den regjerende seriemesteren til et lag som kontinuerlig får spille ute i Europa. 

Det er bare å rette blikket til FC København for å se en helt annen strategi. De har ni ulike nasjonaliteter i troppen og scouter meget bredt. Akkurat den brede scoutingen og håndteringen av de siste vinduene har gjort at Ståle er på vei mot å skape et storlag igjen, som blir å regne med i de europeiske gruppespillene. 

Så og si samtlige var enige om at  RBK måtte ruste opp foran denne sesongen for å ta ytterligere steg. Det har ikke skjedd.

Klubben solgte Alexander Søderlund og Ole Selnæs til fransk fotball for gode penger. Der de burde reinvestert noen av disse i spillere som hevet RBK, har de i stedet hentet spillere på litt lavere hylle. De har ikke klart å erstatte Selnæs, som dikterte mye av trøndernes spill. 


Christian Gytkjær og Gudmundur Thorarinnsson er begge meget gode tippeligaspillere, men ingen av dem har nivå til å løfte Rosenborg videre. Det er helt greit at disse hentes, men da måtte de fått inn en spiller med X-faktor i tillegg.

Gersbach mener jeg det er en god tanke bak. En ung spiller med videresalgspotensial som er hentet for å erstatte Jørgen Skjelvik på sikt. Hadde de operert på samme måte på motsatt backplass, kunne de solgt Jonas Svensson med god fortjeneste i dette vinduet. For vi må aldri glemme at samtlige norske klubber er selgende klubber.

I sommer, da de skulle kvalifisere seg for spill i Europa, hentet de Adam Larsen Kwarasey som erstatter for skadde André Hansen. I tillegg kom Mushaga Bakenga inn - en spiller som vært skadeutsatt de siste sesongene og som egentlig er best i tospann med en annen spiss. 

Ser vi samlet på de to siste vinduene er RBK svekket. Skal de bli et lag som spiller jevnlig i Europa, må de ta vekk skylappene og se utover Norden.

25 kommentarer

Bare Per

30.08.2016 kl.16:12

Pøh, ingen norske lag har hatt bedre overgangsvinduer enn Rosenborg, selveste lokomotivet i norsk fotball. Vi kan jo ikke vente helt PL-nivå heller, hvor det svis av milliarder i hvert overgangsvindu. Men jeg er enig i én ting, og det er at Rosenborg burde hentet mange flere spillere, og gjerne også enda bedre spillere. Jeg savner fortsatt at støvsugeren på Brakka slås på to ganger i året og suger alle de andre Tippeligalagenes største profiler og ellers beste spillere opp til Brakka. Husk at Rosenborg har både et andrelag og tredjelag også, så å gjøre av dem som blir til overs i en så stor tropp kommer ikke til å være noe problem. Også utenlandske toppspillere bør naturligvis være fristet, hvilket bedre utstillingsvindu enn selveste Rosenborg som hører naturlig hjemme i CL hver eneste sesong? Nei, det finner du ikke utenom de aller største ligaene. Så støvsugeren må slås på fort som fy og rettes direkte mot de andre byene som har ålreite Tippeligalag, type Skien, Bergen, Haugesund, Sarpsborg...det er ikke alltid så mye som skal til.

Tor

30.08.2016 kl.20:34

Helt enig med Jonsson. Rosenborg har befestet sin posisjon i Norge de siste årene. Men har dessverre kjøpt/solgt seg dårligere. Gytkjær-Søderlund. Konradsen-Selnæs. Islendingen-Strandberg. Når man ser hva lag som FCK og Malmø FF holder på med virker scoutingen og rekrutteringen til RBK ytterst begrenset. Kun på "nærområdet" sitt. Holder ikke om klubben skal utvikle seg når andre klubber man mener å konkurrere mot er både dristigere og dyktigere. Norsk fotball er pt ingen målestokk for en klubb som har RBK sine ambisjoner. Til det er Tippeligaen altfor dårlig.

Anders

30.08.2016 kl.22:48

RBK har vel prøvd de siste tiårene å hente spillere fra diverse kanter av verden uten at det har vært noen ubetinget suksess. Andre tippeligaklubber henter også spillere fra Afrika, Øst-Europa etc., men vinner ikke Tippeligaen eller kommer til CL. Kan du forklare nærmere hva FCK har gjort så bra i scouting/transfers? Er det noen i FCK med et spesielt øye for "det lille ekstra"? Eller går det på ressurser, slik at RBK ikke har økonomi til å hente de samme spillerne?

Magnus

31.08.2016 kl.00:40

Jeg er enig i at jobben med å skaffe en høyreback ikke har vært bra og at jobben på venstrebacken har vært veldig bra. Men ta feks Selnæs-eksempelet. Han har knapt en kamp for St. Etienne, men har nå en prislapp på over 100 millioner. Startelleveren til Rosenborg er ikke verdt veldig mye mer enn det til sammen, så av den enkle grunn kan vi ikke forvente at vi har en haug med slike spillere på laget.

Strandberg var også en spiller som alle så hadde masse potensiale når han spilte i VIF. Men da var VIF ekstremt ræva, pluss at Stefan trengte å jekke seg ned. Flaks! Så da var det best å dra til Rosenborg, som naturlig nok kjente spillerens kvaliteter (slik som alle andre middels foballinteresserte visste). Alle var også klar over at han skulle videre i karrieren. Så Rosenborg fikk en klassispiller i et par år. En slik spiller kan i utgangspunktet ikke RBK forvente å kunne erstatte fullt ut.

Det er flere eksempler på slike spillere, men for tiden har vi mange lag som har ok økonomi og som satser. Nå kjemper over halve tabellen om andreplassen. Så da går ikke spillere, som Zekhini, til RBK som mellomstasjon.

Vi er nå i gang med å gjenskape en ny identitet i Rosenborg, synes jeg. Dette gjør at klubben trår varsomt i markeder de kjenner best. Vi kan ikke heller forvente at et lag med langt mindre ressurser enn de fleste middelsfarere i Europa, skal dra klassespillere fra Chile eller Nigeria opp av hatten.

RBK hadde 100% sikkert kjøpt gode spillere hvis de hadde kvalifisert seg for Europa. Jeg tror faktisk spillere som Stefan Johansen og andre like gode spillere hadde vært i RBK nå om det ikke var for at skjebnen spilte oss et puss.

Jeg synes det er bra at RBK inviteter spillere som de har siklet på før, men som pga lite spilletid i utlandet, blir fristet til å dra hjem. Alle ser vel kvalitetene til Bakenga og Rashani? Man kaller det en flopp fordi begge spillere har vært plaget av skade. Men det er mange eksempler på at spillere som kommer til Trondheim får en ny vår etter at de har blitt trent opp på en god måte. Bakenga kom inn som en spiller vi strengt tatt ikke måtte ha, men som kunne tilføre masse om han ikke var så skadeplaget. Derfor ble ikke denne signeringen frontet som en signering som måtte til for å ta steget ut i Europa. Selv om Bakenga i kampform er mer enn god nok for et EL-lag.

Dessuten mener jeg at vi har en mye bedre spiller i Gytkjær enn hva vi hadde i Søderlund. Husker ingen alle sjansene Søder brant? Alle straffebommene. Alle skudd og headinger utenfor i upresset situasjon. Bein som stokket seg. Skader. Jeg håper virkelig at Gytkjær fortsetter i RBK neste sesong. Da blir det over 1 mål i snitt per kamp.

Jeg synes mye heller vi bør fokusere på alle andre tippeligalag enn RBK når vi skal forsøke å finne ut en løsning på hvordan RBK blir bedre. De møter utrente slappfisker og mange har trenere som bare har det i kjeften og ikke bryr lokalbefolkningen seg heller. I Trondheim er det fulle hus, vi er mer overlegen enn på lenge på fotballbanen, vi har en god økonomi og produserer landslagspillere på løpende bånd i alle aldersgrupper. Hadde tippeligalagene gitt oss motstand hadde RBK vært i Europa. Du blir ikke en god fotballspiller av å spille med kyr.

QuovadisNorvegia

31.08.2016 kl.05:38

Når BRANN en vakker dag :-) får seg en spiss som kan score mål og Jakob FÅR ORLOV (Norsk ord for permisjon)skal RBK få merke både ilde-BRANN og BRANN-heten NÅR DET BRANN-brennes OM GULLET i T.L. i 2017. BRANN supporter fra nittehundroglengesidenførdublefødt!

Andreas

31.08.2016 kl.10:15

Hvis Norsk og Nordisk fotball skal heve seg så er vel å satse lokalt det eneste fornuftige å gjøre. Fotballeksperter i Norge er så selvmotsigende

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:15

Andreas: Internasjonalt blir det umulig å lykkes da

Tord

31.08.2016 kl.10:17

tull og tøys at FCK er så mye bedre bare fordi de har spillere fra 9 forskjellige nasjoner. RBK var 3 minutter unna å gå videre til CL, mens FCK slo de på målstreken. Kan fint komme seg til CL med den skandinaviske profilen.

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:14

Tord: Enkelte ganger, ja, men tror ikke de klarer å få kontiniutet. RBK har ressurser som få andre i Norden

Andreas

31.08.2016 kl.10:18

Det som må satses på er fasiliteter og profesjonalisering av speidere, trenere osv. Trodde alle var enige om at å kaste penger på utenlandske middelmådigheter er akkurat det vi IKKE må gjøre i fotball-Norge.

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:14

Andreas: Norske klubber virker aldri lære seg

christer

31.08.2016 kl.10:50

Helt enig med Jonsson. RBK er nok glade for at Molde solgte seg ut av gullstriden. RBK har vært fullstendig overlegne i Norge, men de har tapt formen stort i høst. Til neste år vil det bli større konkurranse om tittelen fra Molde og Enga. Nå er ikke tittelen i Norge noe å rope hurra for, så lenge man ikke klarer å kvalifisere seg til europa.

Igor

31.08.2016 kl.11:00

Dette er sludder... At FCK er bredere scoutingprofil og er bedre lag fordi de har mange utlendinger??

Første gang RBK gitt til CL var det KUN nordmenn på laget... Til alt overmål var alle unntatt to fra Trøndelag.

I en liga der man ikke har råd til internasjonale individualister handler det om et kollektiv. En gruppe som kjenner hverandre og som vet hvordan de skal spille. Som har en klar plan og evner å følge den!

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:13

Igor: Den tiden tror jeg dessverre vi kan glemme, kommer aldri tilbake

OleR

31.08.2016 kl.11:05

det er vel ingenting revolusjonerende i dette. Kåre Ingebrigtsen og Stig Inge Bjørnebye har vel vært tydelig på at Europaliga-exiten demonstrerte med all tydelighet at de trenger forsterkninger og opplever savnet etter noen av de som dominerte for klubben i fjor, og at de ble tatt litt på senga av det.

Hold Brillan

31.08.2016 kl.11:34

Ønsk værkele' n'Jonsson sæ no' meir skit fra Syden i Troillongan (og med Syden så mein æ ailt sør fer Oppdal)? Når vi kain ha eit lag med bærre ækt trøndera oppflaska på sodd og karsk, akkurat som vi hadd når n'Nils Arne ført Troillongan te' Sjæmpiåns Lig fleir år på rad? No va' det rætt nok to naturalisert trøndera på det hen laget, men læll. Det hi fungert før, så det vil funger nok ein gang, og det e' no bærre så det e', det.

Sigurd

31.08.2016 kl.12:25

Helt enig med Jonsson. Bjørnebye uttalte at man skulle være i forkant på spillerlogistikk. Dette har ikke skjedd. Kvaliteten på spillerstallen kom tydelig fram i europakvalikk. Gi oss ny stopper, sentral midt og ving med x-faktor.

Liv Marit

31.08.2016 kl.12:27

Helt enig! Jonsson he rett

31.08.2016 kl.16:27

HVEM ER DENNE "JONSON"

Jonson

31.08.2016 kl.16:56

Hvem er denne Karen?

31.08.2016 kl.18:37

Johnson er en påhengsmotor

Magnus

31.08.2016 kl.20:41

Enig med Jonsson, men jeg synes RBK's lag skal bestå av nordiske spillere.

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:13

Magnus: Tror det er vanskelig å få til med Nordiske spillere. De er ofte veldig dyre å hente

Da genius

01.09.2016 kl.20:32

Det trengs hovedsakelig speidere som kan si nei til de som ikke er gode nok, og peke på de som kan heve laget

Joacim Jonsson

02.09.2016 kl.16:12

Da genius: Helt enig

Skriv en ny kommentar

hits